söndag 7 oktober 2012

Hetast hos Romney-supportrar

Där jag står lutad mot en bastant pelare som delar det stora rummet i två, stannar en man till framför mig. "He's a liar. I can't stand him". Mannen syftar på Obama, som just nu håller ett av sina anföranden under den första debatten mellan honom och Romney. Mannens avslöjande kommer inte som någon direkt överraskning för mig, jag befinner mig trots allt på Romney-supportarnas debattsammankomst.

Så där står jag lutad mot en pelare, med god utsikt mot två av de sammanlagt fem tv-skärmarna i rummet, och med så gott som samtliga församlade inom blickfång. Jag är inte i första hand här för att följa debatten, för att se vilken av presidentkandidaterna som presenterar vilket förslag, vem som lyckas rama in debatten. Det jag är här för är i första hand för att se vilka frågor och ämnen som personerna här i rummet reagerar på. Vad får dem att applådera gillande? Vad får dem att fnysa ogillande? Finns det något som Romney kan göra fel? Och finns det på samma sätt något som Obama kan göra rätt?

"And congratulations to you Mr. President, on your anniversary. I'm sure this was the most romantic place you could imagine here - here with me, so I (laughter) - congratulations". Romney inleder storstilat. Hans kommentar om att Obama får fira sin bröllopsdag i debattstolen med honom, kan ha varit den mest uppskattade kommentaren under hela debatten. Det kan också ha varit ett uttryck för hur nästan övertaggade de ansamlade var, där på Outback Steakhouse inför den första debatten.

Topp-fem listan över andra populära oneliners ser ut på följande sätt:

  • "The middle class is crushed" var lika populär. Samtidigt så tvivlar jag på att denna oneliner var helt ny för de ansamlade. Den har de senaste månaderna frekvent tryckts ut i Romney-kampanjens egna kanaler; Facebook, Twitter, Youtube och e-mejlen som volontärer får.
  • "People have suffered the last 4 years."
  • "I've been in business for 25 years, and I have no idea about what you're talking about."
  • "Everything is not true, even if you repeat it, it will not make it more true."
Energifrågan var också het, temperaturen i lokalen höjdes en del grader när pipelinen från Kanada kom på tal, en fråga som Romney-kampanjen också varit väldigt aktiv med att driva i sina egna kanaler och plattformar.

En lätt oro spreds i lokalen när Obama responderade Romney och hans "tax plan" (situationstecken mer för att jag inte översätter, och mindre för Obamas ståndpunkt). Det var tydligt att supportrarna här är medvetna om den kritik som ritkats mot att Romney inte är alltför tydlig på denna punkt. De verkade även hålla med om den problembeskrivning Obama gav för grunden till finanskrisen.

Om jag ska drista mig till att konkludera det hela, så är det alltså inte så mycket Romneys politik och policyförslag som väckte de närvarandes gillande, utan mer hans oneliners och de mer allmänt hållna (kritiska) kommentarerna om ekonomin och jobben.

En annan sak värd att ägna en tanke är själva situationen. Att tillsammans med 124 andra personer sitta och titta på en tv-sänd debatt, i ett något för trångt rum i en restaurang, erbjuder möjligheter likväl som det sätter vissa begränsningar. Det är ett tillfälle att manifestera sina åsikter, att tillsammans med andra bli stark, att inkluderas i en gemenskap byggd på värderingar och en gemensam kandidat, men kanske än mer byggd på en gemensam motkandidat. I bilen på väg hem funderar jag kring hur mycket jag egentligen kan säga om vad som faktiskt hände där på Outback Steakhouse. Vad tänkte de? Vad kände de? Vad reagerade de faktiskt på? Hur många var det som egentligen tyckte att Obama sa ett och annat som faktiskt var rätt bra? Hur många var det som egentligen tyckte att Romney gav uttryck för ståndpunkter som faktiskt är ganska dåliga?

Nästa debatt ska jag tillbringa med Obama-supportrarna. Kommer även de att gilla oneliners bättre än faktisk politik? Det är den hetaste frågan om jag får säga mitt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar