onsdag 31 oktober 2012

Vilka kanaler & plattformar använder väljarna för att få information om kampanjerna?

Det är frågan som en rykande färsk rapport av Pew Research Center besvarar, och här följer en kort sammanställning av resultaten.

Ju närmare valet - desto fler söker information

Ju närmare valet vi rör oss, desto mer aktiva blir väljarna när det gäller nyhetskonsumtion. Störst ökning ses i användandet av internet för att få information:

   

Källor till kampanjinformation

Rapporten visar att sociala medier såsom Facebook, Twitter och Youtube stadigt växer som källa till politiska nyheter, och antalet amerikanare som uppger att de regelbundet använder dessa plattformar för att få information om kampanjerna har dubblerats sedan januari 2012. Emellertid är det en tämligen liten skara amerikanare som söker sig till dessa plattformar, sammanlagt 17% när de olika plattformarna räknas samman:  

 

På frågan vilken kampanjkälla som varit "most useful", uppger nära hälften av de tillfrågade att det är tv i olika former. En slutsats som dras i rapporten är således att internet är den källa som ökar mest som källa till information om kampanjerna, men att kabel-tv fortfarande har en betryggande ledning.
Tidigare studier som visar att många amerikanare använder flera källor för information om nyheter bekräftas då enbart 6% i studien uppger att de regelbundet vänder sig till en och samma plattform.

"Infotainment" som källa

"Talk shows" på radio och kabel-tv fortsätter att spela en stor roll som informationskälla. 18% uppger att de regelbundet får information från dessa källor. Samtidigt pekar rapporten på att rollen som kabel-tv spelar kan vara mindre än den tidigare varit. I januari 2004 uppgav 44 % att de regelbundet tittade på dessa shower för att få kampanjinformation, medan siffran januari 2012 var 35%. På liknande sätt har antalet som uppger att de aldrig tittat på kabel-tv ökat från 38% 2004 till dagens 47%:


Mer om internet & sociala medier

Om vi åter vänder oss till internet, så visar studien att amerikanare föredrar att vända sig till traditionella tidningars webbplatser eller appar, än de som enbart finns på nätet. När det gäller sociala medier så har det mellan januari och oktober skett en fördubbling i antalet som uppger att de söker sig till Twitter, Facebook och Youtube för kampanjinformation: 

  

När det då gäller vilken källa som upplevs som mest användbar så är det tv som ligger högst på listan. Ungefär hälften så många uppger internet. Enbart 8% uppger traditionella tidningar, och ännu färre ser radio som mest användbar:

 

Studien baseras på telefonintervjuer med 1,005 amerikaner i röstålder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar